.........Sebagai contoh apabila ditanya bekas mana yang lebih isi, sama ada bekas yang lebih tinggi ataupun bekas yang pendek, kebanyakkan murid akan memilih bekas yang lebih tinggi walaupun sebenarnya bekas yang pendek itu yang mempunyai lebih isi.
'OLEH ITU, CARA YANG TERBAIK UNTUK MEMBETULKAN SALAH KONSEP DIKALANGAN MURID, ADALAH DENGAN MEMBUAT PERBANDINGAN SECARA LANGSUNG'
Penuh |
Separuh penuh |
Kosong |
Kaedah perbandingan langsung
1- Bagi peringkat paling asas dalam memahami kuantiti isipadu cecair ini, murid-murid mampu membuat perbandingan secara langsung ( Penuh , kosong, separuh penuh ). Peringkat ini biasanya dipanggil pra-pengukuran, memandangkan tidak melibatkan apa-apa nombor.
1- Bagi peringkat paling asas dalam memahami kuantiti isipadu cecair ini, murid-murid mampu membuat perbandingan secara langsung ( Penuh , kosong, separuh penuh ). Peringkat ini biasanya dipanggil pra-pengukuran, memandangkan tidak melibatkan apa-apa nombor.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan